Teekonna planeerimine ja kaardid

Pikema matka planeerimiseks on hädavajalikud täpsed kaardid, see on ilmselge. Kahjuks on täpsed Eesti kaardid hirmkallid (Eesti tsiviilkasutuseks mõeldud baaskaardi leht mõõtkavas 1:50 000 maksab üle 100 krooni) ning sageli on vaja mitut lehte kuna jube tihti asub huvipakkuv piirkond kaardil vaid poolenisti. Lisaks on need kaardid tihtipeale aegunud, Regio või Eomapi maanteede kaardid näitavad aga vaid suuremaid teid ning maastikul orienteerumiseks ka väga hästi ei sobi (pole maastiku reljeefi, väiksemaid teid, metsasihte jne.) Mõnede piirkondade (rahvusparkide, looduskaitsealade jne) kohta on olemas muidugi ka detailsed erikaardid aga ka need maksavad ning alati ei satu ju rahvusparki. Lisaks kõigele muule on paberkaardilt tülikas täpset teepikkust mõõta (vaja läheb sirklit või niiti, joonlauda jne)

Eesti baaskaarti annab välja ning uuendab Maa-amet (, mis tegeleb loomulikult ka kõige muu maa ning kinnistutega seonduvaga) ning tegelikult on Eesti baaskaardid, reljeefikaardid, ortofotod jmt tasuta Maa-ameti kaardiserverist saadaval. Aadress on http://www.maaamet.ee/

Maa-ameti geoportaal on olnud siiamaani vähemalt mulle üsna asendamatu abimees matkade planeerimisel, marsruutide kavandamisel, maastikuga tutvumisel, koordinaatide leidmisel GPS-i jaoks ja distantside mõõtmisel. Eriti äge on see, et teepikkuseid saab mõõta 1m täpsusega ükskõik kui kõveratel teedel ja ka niisama maastikul ning seda üsna kerge vaevaga. Mõõtkava saab varieerida vahemikus 1:2 250 000 kuni 1:750

Probleemiks on muidugi see, et digitaalseid kaarte on üsna keerukas metsa kaasa tarida :). Kaart tuleb arvutisse salvestada, suure mõõtkava ja mitte väga suure ekraani korral erinevad kaardilehed omavahel kokku kleepida ja siis välja printida. Selles mõttes on metsa kaasa võtmiseks paberkaardid muidugi paremad (kui hind välja arvata ;))

Aga järgnevalt väike Maa-ameti kaardiserveri kasutusjuhend (neile kes pole selle ega muude geoinformaatika rakendustega varem kokku puutunud)

Kaardiserveri aadress: http://geoportaal.maaamet.ee/

Esmalt kuvatakse Eesti hübriidkaart (orto- ja baaskaart üheskoos) maainfo rakendusega.
Vasakul ülanurgas on võimalik valida erinevate kaarditüüpide vahel – hübriid, ortofoto (aero- ja sateliidifotod, millelt on kõrvaldatud maapinnast ja fotoläätsest tingitud muutused; täpsem ning detailsem kui Google Earthi kaart), kaart (peaasjalikult teede, radade ja maastiku üldkaart), baaskaart (kaart topograafiliste tingmärkidega, nähtav alates mõõtkavast 1:10 000) ning maastiku reljeefi kaart (pseudo-3D kaart samakõrgusjoontega).

Kaarti saab lihtalt hiire rulliga sisse-välja zuumida.

Parempoolses servas asub paneel, millel on kaardi thumbnail, kust saab valida kaardirakendust (uurige see menüü läbi, täiesti põnevaid asju võib leida ntx. merekaarte, ajaloolisi kaarte 30. aastatest,  nõukogude ajast jne.) Matkamarsruudi koostamiseks ja niisama kaardi uurimiseks on siiski parim maainfo teenus. Samuti saab sellelt paneelilt seada kaardile soovitud mõõtkava või ulatuse.

Kuna nimetatud paneel võtab palju ruumi, mistõttu võib kaarti olla ebamugav vaadata, siis võib pärast sobivate valikute tegemist selle kinni nihutada vajutades selle servas olevale mustale noolekesele.

Kaardi paremas ülanurgas on kursori asukoha koordinaadid kaardil. Väga täpsed, Maa-ameti kaart on täpseim, mis Eestis saadaval on.

Ülaservas oleva tööriistariba vasakpoolseim nupp avab tulba, millel on kaardi legend ja kaardikihtide valik. Kuna maainfo teenus sisaldab endas ka katastrikaarti ja muid pudinad, mida matkal vaja ei lähe (ilmuvad alates mõõtkavast 1:50 000) siis võib katastrikaardi ja lähteülesanded julgelt välja lülitada. Seda tulpa pole ka eriti tarvis, võib julgelt sulgeda kui vajalikud muutused tehtud.

Väga tore vahend on vahemaade mõõtmine – tööriistaribal see joonlauataolise vidina pildiga nupuke- sellega saad kaardile märkida teekonna punkthaaval, ladudes neid punktikesi niipalju ja mööda nii kõverat teed kui ise tahad; mõõdab koguteepikkust kui ka vahemaad kahe viimase punkti vahel. Kui miski läheb valesti, siis saab punkte maha kustutada ja teekonda ümber teha. Tüütu on ainult see, et kaardi nihutamiseks tuleb vahepeal vajutada sellele käe pildiga nupule, positiivne on muidugi see, et vahemaade mõõtmine ei kao vahepeal kuhugi ära, seda uuesti aktiveerides on kõik alles. Proovige, eksperimenteerige.

Veel saab näiteks kaardipilti arvutisse salvestada (ilmselgelt see kaameraga nupuke). Pilt salvestatakse PNG formaadis. Tüütu moment on jällegi see, et kui on soov salvestada suurt ning detailset kaarti (mis ühte ekraanipilti ära ei mahu) siis tuleb mitu kaardipilti omavahel mingi pilditöötlusprogrammiga kokku kleepida. Seda hõlbustab see, et kaardi servades olevad valged nooled nihutavad kaarti edasi täpselt poole ekraanitäie võrra. Nii et kahe kõrvutiasetseva kaardi liimimiseks üheks tuleb salvestada üks kaardipilt,seejärel kaks korda noolekesega soovitud suunas edasi nihutada, teha uus pilt ning seejärel arvutis need  üksteise kõrvale kokku liimida.

Loomulikult saab Maa-ametist tellida ka ükskõik mis mõõtkavas ja peaaegu ükskõik mis suuruses kaartida väljatrükke, see aga loomulikult maksab raha.

Jutt niigi juba pikk, ning ma olen üsna veendunud, et te kõik oskate vähemalt mingil määral lugeda ja arvutit kasutada nii, et rohkem ma siia manuaali ei kirjuta, eksperimenteerige, saate tõenäoliselt ka ise hakkama.

Aga jah: http://geoportaal.maaamet.ee/

Advertisements
4 kommentaari

4 thoughts on “Teekonna planeerimine ja kaardid

  1. Pingback: Matka teekonna planeerimine ja kaardid « Zombietrippers

  2. Iwan

    täienduseks Andre kirjutatud ülevaadele:

    “Kahjuks on täpsed Eesti kaardid hirmkallid (Eesti tsiviilkasutuseks mõeldud baaskaardi leht mõõtkavas 1:50 000 maksab üle 100 krooni)”… – see on tõsi, kui osta kaardid nt. Matkaspordist, kus lisaks kõrgele hinnale on nad müügis murtud kujul, mis ei pruugi alati sobida. Näiteks kiletamisel saab see ebameeldivaks probleemiks.

    Olen kaua otsinud ja mõelnud, et kuskilt ju Matkasport ise ka neid ostab, ja lõpuks avastasin, et kaardilehte saab osta ka otse Eesti Kaardikeskusest. Parim on see, et kaardilehe hinnaks sel juhul kujuneb 1,3 eurot :) See oli mulle nii meeldiv avastus, et käisin kohal ja ostsin kokku korraga terve Lõuna-Eesti 13 euroga.

    Kaardilehte saab osta nii murtud kui murdmata kujul, mis on ülimugav. Ise ostan nüüdsest alates ainult murdmata kaarte, kuna siis on neid väga lihtne korrektselt kiletada ja pärast murda endale meele järgi.

    Eesti Kaardikeskuse kodukaga saab tutvuda siin. . Kaartide ostuhuvi korral helistage ette 6529 511. Aadress on Mustamäe tee 33, Tallinn, Maarja poe lähedal. Maksta tuleb kohapeal sularahas. Soovitatav on kohale tulla teadmisega, mis konkreetne kaardileht huvitab. Selleks tutvuge kaardi jaotusega...

    Päikest.

  3. Edvin

    Kas RMK matkarajad on Google mapsis või GPX formaadis allalaetavad? Leidsin Jussi järvede matkaraja gpx formaadis ja RMK lõkkeplatsid Google mapsis aga enamat mitte.

    Et kuradile sai eelmisel suvel sõrm antud, tahavad mu noored nüüd enam ja pikemalt matkata. Mugav autoga kolamine ja lühikesed matkarajad on end ammendanud. Nii alguseid ja lõppe, kui ka midagi suuremat oleks mugav arvutis planeerida. Samas on mulle jäänud mulje, et jätkuvalt on justnagu RMK paberkaardid kõige täpsem infoallikas, näiteks mitmed vajalikud lõkkekohad ei olnud suvel veel arvutis ega navides leitavad. Ühe zombikaga konsulteerisin aga ta jäi ka hetkel vastuse võlgu.

  4. Tere Edvin,

    Vabandan, et vastamine nii kaua aega on võtnud, kuid aastalõpuaskeldustes see kahjuks mõnikord nii läheb.
    Kohe alguseks võn ma vastata, et kahjuks ei ole enamusi RMK radu hetkel üheski digitaalses kaardivormingus saada, erandiks on ainult kaks pikka matkated – Oandu-Aegviidu-Ikla ning Aegviidu-Ähijärve. Nii, et jah, hetkel on tõepoolest täpsemaiks allikateks paberkaardid või teiste inimeste poolt tehtud GPS tõmmised. See aga muidugi ei tähenda, et see alatiseks nii jääb ;)
    RMK matkaradade kaartide digitaliseerimine ja info kättesaadavaks tegemine kuulub minu vastutusalasse küll, kuid viimasel ajal on käsil olnud üks teine väga suur projekt, mis pea kogu tähelepanu endale tõmmanud on, nii et sellega tegeleda ei ole väga jõudnud.
    Kui sul on huvi mingi konkreetse raja kohta, siis anna teada, ma saan selle digivariandi tekitada. Kõikide radade digimine võtab aga kahjuks päris palju aega ning seda ma lähiajal kahjuks lubada ei saa. Kui see töö saab ükskord tehtud, siis kuulutan sullegi.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.